Autors: Māris Plūme
Akordu aplikatūras ģitārai atrodamas šeit: Džeza akordi ģitārai. Akordu aplikatūras.
Lai varētu izprast džeza akordus un to uzbūvi, ir jātiek skaidrībā ar dažām pavisam vienkāršām lietām:
Par akordu sauc 3 vai vairāku dažāda augstuma skaņu kopskaņu. Ja skan tikai 2 skaņas, to sauc par intervālu.
Džezā un populārajā mūzikā akordus pieraksta, izmantojot septiņus lielos burtus:
Your ads will be inserted here by
Easy Plugin for AdSense.
Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.
A – la, B – si, C – do, D – re, E – mi, F – fa, G – sol;
Klāt pēc vajadzības liek arī diezu (#) vai bemolu (b).
A# – la diez, Eb – mi bemol, F# – fa diez, Bb – si bemol, utt.
Akorda pakāpes Do mažora tonalitātē:
Visbiežāk sastopamo akordu veidi:
Lai akordu uzbūve būtu vieglāk izprotama, visi akordi doti in C
Apzīmējums | Nosaukums | Skaņas | Raksturojums |
Mažora akordi: | |||
C | C mažora akords | do, mi, sol | Starp 1. un 2. akorda skaņu intervāls ir liela terca, tāpēc tas ir mažora akords (mažora trijskanis) |
Cmaj7 C∆ CMA7 | C maj (septiņi) | do, mi, sol, si | Mažora trijskanis, kuram pievienota mažora 7. pakāpe |
Cmaj9 C∆9 CMA9 | C maj deviņi | do, mi, sol, si, re | Maj septiņi akords ar pievienotu 9. pakāpi |
Cmaj7#11 C∆#11 | C maj septiņi diez vienpadsmit | do, mi, sol, si, fa# | Maj septiņi akords ar pievienotu paaugstinātu 11. pakāpi |
C6 | C seši | do, mi, sol, la | Mažora trijskanis, kuram pievienota 6. pakāpe |
C6/9 | C seši deviņi | do, mi, sol, la, re | Mažora trijskanis ar pievienotu 6. un 9. pakāpi |
Cadd9 | C ad deviņi | do, mi, sol, re | Mažora trijskanis ar pievienotu 9. pakāpi. Add akordos nav septīmas |
Minora akordi: | |||
Cm C- CMI | C minora akords | do, mib, sol | Starp 1. un 2. akorda skaņu ir intervāls maza terca, tāpēc tas ir minora akords (minora trijskanis) |
Cm7 C-7 CMI7 | C minora septakords | do, mib, sol, sib | Minora trijskanis, kuram pievienota minora 7. pakāpe |
Cm9 C-9 CMI9 | C minora deviņi | do, mib, sol, sib, re | Minora septakords ar pievienotu 9. pakāpi |
Cm11 C-11 CMI11 | C minora vienpadsmit | do, mib, (sol), sib, fa | Minora septakords ar pievienotu 11. pakāpi. 5.pakāpe parasti netiek spēlēta |
Cmmaj7 Cm∆ CmM7 CMI(MA7) | C minora maj (septiņi) | do, mib, sol, si | Minora trijskanis, kuram pievienota mažora 7. pakāpe |
Cm6 CMI6 | C minora sešakords | do, mib, sol, la | Minora trijskanis, kuram pievienota mažora 6. pakāpe |
Cm6/9 | C minora seši deviņi | do, mib, sol, la, re | Minora trijskanis ar pievienotu 6. un 9. pakāpi |
Cmadd9 C-add9 CMI(add9) | C minora ad deviņi | do, mib, sol, re | Minora trijskanis ar pievienotu 9. pakāpi. Add akordos nav septīmas |
Dominantes septakordu veidi: | |||
C7 | C (dominantes) septakords | do, mi, sol, sib | Mažora trijskanis, kuram pievienota minora 7. pakāpe |
C9 | C deviņi | do, mi, sol, sib, re | Mažora septakords, kuram pievienota 9. pakāpe |
C11 | C vienpadsmit | do, mi, (sol), sib, fa | Mažora septiņi ar pievienotu 9. un 11. pakāpi |
C13 | C trīspadsmit | do, mi, sol, sib, re, (fa), la | Mažora septakords, kuram pievienota 9. un 13. pakāpe. Teorētiski šajā akordā ietilpst arī 11. pakāpe, taču šo pakāpi parasti nespēlē |
C7b5 C7-5 | C septiņi bemol pieci | do, mi, solb, sib | Mažora septakords ar pazeminātu 5. pakāpi |
C7#11 | C septiņi diez vienpadsmit | do, mi, sol, sib, re, fa# | Mažora septakords ar pievienotu 9. un paaugstinātu 11. pakāpi |
C7#5 C7+ C7 aug | C septiņi diez pieci | do, mi, sol#, sib | Mažora septakords ar paaugstinātu 5. pakāpi |
Caug C+ | C paplašinātais (augmented) | do, mi, sol# | Akords sastāv no lielām tercām. Pārvietojot akordu par lielu tercu uz augšu vai leju akords paliek tas pats, mainās tikai akorda apvērsums |
C7b9 C7-9 | C septiņi bemol devņi | do, mi, sol, sib, reb | Mažora septakords, kuram pievienota pazemināta 9. pakāpe |
C7#9 C7+9 | C septiņi diez devņi | do, mi, sol, sib, re# | Mažora septakords, kuram pievienota paaugstināta 9. pakāpe |
C13b9 C13-9 | C trīspadsmit bemol deviņi | do, mi, sol, sib, reb, la | Mažora septakords, kuram pievienotas 13. un pazemināta 9. pakāpe |
C13#9 | C trīspadsmit diez deviņi | do, mi, sol, sib, re#, la | Mažora septakords, kuram pievienota paaugstināta 9. un 13. pakāpe |
C7b9b13 C7-9-13 (C7#5b9) C7alt | C septiņi bemol trīspadsmit (diez pieci) bemol deviņi | do, mi, (sol#), sib, reb, lab | Mažora septakords, kuram pievienotas pazemināta 13. pakāpe un pazemināta 9. pakāpe. 5.pakāpe parasti netiek spēlēta. Nereti šo akordu pieraksta kā mažora septakordu ar paaugstinātu 5. un pievienotu pazeminātu 9. pakāpi. Šis ir alterēts akords |
C7#9b13 C7#9-13 C7#5#9 C7 alt | C septiņi bemol trīspadsmit (diez pieci) diez deviņi | do, mi, (sol#), sib, re#, lab | Mažora septakords, kuram pievienotas pazemināta 13. pakāpe un paaugstināta 9. pakāpe. 5.pakāpe parasti netiek spēlēta. Nereti šo akordu pieraksta kā mažora septakordu ar paaugstibnātu 5. un pievienotu paaugstinātu 9. pakāpi. Šis ir alterēts akords |
Puspamazinātais: | |||
Cm7b5 Cm7-5 C∅ | C puspamazinātais (septakords) | do, mib, solb, sib | Minora septakords, kuram pazemināta 5. pakāpe |
Pamazinātais: | |||
Cdim7 C°7 Cdim C° | C pamazinātais (septakords) | do, mib, solb, la | Akords sastāv no mazām tercām. Pārvietojot akordu par mazu tercu akords paliek tas pats, mainās tikai akorda apvērsums |
Susakordi: | |||
Csus2 | C sus divi | do, re, sol | Akorda 3. pakāpes vietā ir 2. pakāpe – nots re. Sus akordi nav nedz mažora nedz minora akordi |
Csus4 Csus | C sus četri | do, fa, sol | Akorda 3. pakāpes vietā ir 4. pakāpe – nots fa. Sus akordi nav nedz mažora nedz minora akordi |
C7sus C7sus4 | C septiņi sus | do, fa, sol, sib | Septakords, kurš nav nedz mažora, nedz minora akords, jo akorda 3. pakāpes vietā ir 4. pakāpe |
Akordi ar basa skaņu:
Ja akordam klāt pievienots cits burts, kas atrodas aiz šķērssvītras, tad šis burts apzīmē akorda zemāko skaņu. Piemērā redzami akordi: D mažors ar skaņu F# basā un E septiņi ar skaņu G# basā.
Džeza akordu apspēlēšana improvizācijā:
Vienkāršākais veids, kā apspēlēt katru akordu, tā lai improvizācija skanētu “džezīgi” ir tā paša akorda skaņu izmantošana. Piemēram, akordu Cmaj9, var apspēlēt ar skaņām: do, mi, sol, si, re. Attiecīgi akordu C7b9b13 var apspēlēt ar skaņām: do, mi, sib, reb, lab.
admin says:
te ar var 23.11.2009 18:46:09 teica:
http://www.apassion4jazz.net/keys.html?formdisp=B,+D,+&cordscal=0&root=12&formula=5,8,11,&scale=2212221¬esnum=2&forminput=c+maj&lingerscal=off
Awaken 03.09.2009 11:58:00 teica:
IZCILA LAPA !
laurēns 21.07.2009 09:40:08 teica:
šito norakstīt ir vāks, bet tiešām ir noderīgs info.
Sanny 18.01.2009 00:13:52 teica:
Es loti izmisigi mekleju kadu informaciju ka apgut klavierspelei teoriju,par akordiem,un notim.bet tas nakas loti,loti gruuti.Varbutin kadam ir zinama kada adresite kur online var macities?
Paldies jau ieprieks.;)
Komentētājs 20.12.2008 01:54:48 teica:
Patiesi, ļoti noderīgi un saprotami
Mariss 28.11.2008 14:06:46 teica:
Jā, priekš klavierēm arī derētu!
interesents 20.11.2008 23:06:55 teica:
vai varētu arī kautko no džeza teorija priekš klavierēm ne tikai ģitāras?
Laura 24.06.2008 21:50:34 teica:
ļoti noderīgi
Rihards says:
Super, malacis! Ļoti skaidri viss izklāstīts. ;)
Pauls says:
…paldies kolēga ;)
good job
ieteikšu arī saviem skolniekiem
Laima says:
Liels paldies par informāciju. Kaut būtu vairāk tādu cilvēku, kas dalītos ar tik specifiskām zināšanām!
BestPatti says:
I see you don’t monetize jazzmusic.lv, don’t waste your traffic, you can earn extra cash
every month with new monetization method. This is the best adsense alternative for any
type of website (they approve all websites),
for more details simply search in gooogle: murgrabia’s tools
Kaz says:
Paldies- noderēja!
Indra says:
Youtube var atrast brīnišķīgas Reinis Jaunais vadītās meistarklases un nodarbības. iedvesmojoši un ļoti pamācoši.(ģitāra)