Vakar apritētu 91 gads amerikāņu džeza mūziķim Vesam Montgomerijam (Wess Montgomery 1923. – 1968.)
Vess Montgomerijs bija viens no ievērojamākajiem piecdesmito un sešdesmito gadu džeza ģitāristiem. Ģitāru viņš sāka apgūt tikai 20 gadu vecumā, klausoties Charlie Christian ierakstus. Montgomerijam bija izcila muzikālā atmiņa, un viņš spēja pēc dzirdes precīzi nospēlēt sarežģītas frāzes. Šī iemesla dēļ viņš dabūja darbu Lionel Hampton bigbendā.
Savas karjeras laikā no 1957. līdz 1968. gadam viņš ir ierakstījis ap 30 solo albumus un piedalījies ap 40 albumu skaņu ierakstos kā ansambļa dalībnieks. Daudzi no šiem ierakstiem ir kļuvuši par paliekošu vērtību džeza mūzikas vēsturē. Var minēt The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery . Ar savu neparasto spēles tehniku un individuālo skanējumu Vess Montgomerijs izcēlās starp pārējiem tā laika mūziķiem. Daudzi mūzikas kritiķi atzinīgi izsakās par viņa agrīnajiem ierakstiem, bet kritizē pēdējos albumus, kuros improvizētu džeza tēmu vietā skan ar stīgu orķestri džeza manierē aranžēta populārā mūzika. Tomēr arī šajā jomā viņš bija pirmais ģitārists, kurš guva vērā ņemamus komerciālus panākumus. 1967. gadā viņa skaņuplate A Day in the Life kļuva par vislabāk pirkto džeza mūzikas ierakstu ASV.
Jāpiemin, ka Vesam Montgomerijam bija neparasti izsmalcināta labās rokas īkšķa spēles tehnika. Viņa kreisās rokas spēles paņēmienus iedala šādos elementos: atsevišķu toņu, oktāvu, dubultoktāvu un blokakordu spēlēšanā. Šie spēles paņēmieni nav gan viņa izdomāti, bet pacelti jaunā tehniskā un mākslinieciskā līmenī. Kombinējot šīs tehnikas, Vess Montgomerijs veidoja skaņdarbu dinamisko un emocionālo attīstību. Viņa spēlei ir raksturīgs virtuozs, ritmiski ļoti precīzs un tīrs skanējums. Šo skanējumu daudzi apbrīno un vēlas atdarināt. Ar savu ģitāras spēli viņš ir atstājis lielu ietekmi uz nākamās paaudzes ģitāristiem. Vesu Montgomeriju kā savu autoritāti ir minējuši tādi ģitāristi kā George Benson, Stevie Ray Vaughan, Eric Johnson, Joe Satriani, Jimi Hendrix, David Becker, Joe Diorio, Steve Lukather, Larry Coryell un Pat Martino. Pat Metheny apgalvo, ka viņš esot iemācījies spēlēt, klausoties Vesa Montgomerija albumu Smokin’ at the Half Note. Ģitāras solo no “If You Could See Me Now”, Pat Metheny uzskata priekš sevis par visu laiku labāko.